RC review: Eragon

Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2009
Anotace:
Jeden chlapec…
jeden drak…
svět dobrodružství

Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou... První díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců.

Dračí vejce

Eragon je naprosto normální patnáctiletý chlapec, který spolu se svým bratrancem Roranem a strýčkem Gerem bydlí v malé vesnici jménem Carvahall. Celé dny pracuje buď na jejich farmě, nebo loví v lesích Dračích hor. Právě při jednom ze svých lovů najde opracovaný modrý kámen, který se rozhodne zkusit vyměnit za jídlo. Jenže nic není takové, jak se zdá. Kámen totiž vůbec není kámen, ale vejce a aby toho nebylo málo, rovnou dračí vejce a dráček si vybere Eragona za svého jezdce.
Eragon je jakožto hlavní hrdina opravdu sympatický, každý dospívající se z něj shlédne. Je vzpurný, všechno chce dělat podle sebe a tvrdohlavý.

Safira je Eragonova dračice a zároveň jeho nejlepší přítelkyně a opora. Je milá, sympatická a naprosto úžasná. Prostě si ji nelze nic jiného, než oblíbit. Ovšem dokáže být i hodně tvrdohlavá a stejně jako každý drak i hrdá. Ale vždy, když je Eragonovi nejhůře, tak pomůže. A navíc to její „Všechnu bude dobré, maličký.“ je něco naprosto úžasného. Ačkoliv je o hodně mladší, má v mnoha ohledech vyspělejší názory, než Eragon.

V knize se sice vyskytuje hodně postav a kdybych je měla všechny vyjmenovávat, byly bychom tu dalších sto let, ale přesto si pár jmen neodpustím. Rozhodně bych neměla vynechat Broma, který nebyl jen obyčejným starým vyprávěčem, ale dokázal toho Eragona se Safirou hodně naučit. Dále Arya, elfka, bez které by Safira nikdy nenalezla svého jezdce a Murtagh, o kterém nemůžu napsat nic jiného, než že je to má, hned po Safiře, nejoblíbenější postava z kniha. Je tajemný jak hrad v Karpatech, o svém životě se s nikým nebaví a přestože neudělal nic špatného, honí ho celé království.

Alagaësie

Tato smyšlená země je hlavním a zároveň i jediným dějištěm příběhu o Eragonovi. Je plná magických bytostí a to jak hodných, tak i zlých. Draci, Urgalové a Ra’zakové a spousty dalších můžete každým dnem potkat, ale u posledních dvou jmenovaných můžete jen doufat, že se s nimi do křížku nedostanete. Samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na elfy, trpaslíky a lidi, všechny tyto tři rasy přišli do Alagaësie přes mnoha staletími a nikdo nevím, odkud přišli.
Alagaësie je země plná tajemství a o mnohých z nich nemá nikdo ani zdání.

Filmová vs. Knižní verze

Určitě mnoho lidem neuniklo, že kniha byla i zfilmována. I když o zfilmování téhle knihy se moc mluvit nedá.
U většiny filmů, které jsou natočeny podle knih si nejdříve přečtu knihu, abych byla ve větším obraze. V tomto případě jsem to udělala obráceně a musím přiznat, že film se mi líbil a hodně, takže jsem po knize sáhla. A nestačila jsem se divit a rozhodně nebudu jediná. Film je cokoli, jen ne natočen podle této knihy. Připadalo mi, že filmaři využili jen jména a hlavní zápletku knihy.
Ale je pravda, že Safira se jim nadmíru povedla. Dá se říct, že ona je to jediné, proč se na film dokážu koukat jakž takž opakovaně.

Překlad

Sice mi chvíli trvalo, než jsem si zvykla na styl, jakým je kniha napsaná, ale nakonec jsem to dokázala a kniha mě po chvíli vtáhla do děje. Překlad je podle mě velmi kvalitní.

Hodnocení

Na knize je opravdu hodně vidět, že ji Paolini psal ve svých patnácti letech. Ačkoliv to posloužilo dobrým záměru v ohledu toho, že Eragon je alespoň o hodně realističtější, ukázalo to i stálou nevyspělost autora.
Přesto se tato kniha takřka přes noc jednou z mích nejoblíbenějších. Je čtivá, zajímavá, její příběh má hlavu a patu, má vymyšlené postavy do posledního chlupu a nikdy se nastane, že by se čtenář byť jen na chvíli nudil.
Paolini dokáže ve všech směrech zaútočit na psychiku čtenáře. Dokáže rozesmát, vyděsit i rozplakat. A to se cení.
Paolini dokáže svým barvitým popisem okolí nastartovat nejednu fantazii. Čtenář o ní nepřestane přemýšlet do chvíle, kdy ji dočte a i dlouho poté o ní přemýšlí.
Na závěr nemohu nic jiného, nežli tuto knihu doporučit a to všemi deseti.