RC review: Hunger Games - Aréna Smrti

Díl: 1.
Žánr: Dystopie, sci-fi
Počet stran: 328
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2010
Anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají...
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Přežít a vyhrát!

Katniss je šestnáctiletá dívka, která se musela o sebe a svou rodinu starat od chvíle, kdy její otec zemřel při důlním neštěstí. Její matka se v té době propadla do deprese a Katniss musela bojovat o přežití její rodiny. Naučila se lovit, používat luk a stopovat zvířata. Díky ní se začalo jejich rodině dařit. Svoji sestru miluje a tak ve chvíli, kdy je ve Dni sklizně vylosována do Hunger Games ani chvíli nezaváhá a přihlásí se jako dobrovolný splátce.

Peeta je syn pekaře a druhý splátce za dvanáctý kraj. Je mistrem slova a díky tomu získá spousty sponzorů jak pro sebe, tak pro Katniss. Katniss se mu líbí od první chvíle, kdy ji viděl. Dopomohl k tomu, aby začala žít nanovo a nevzdávala se, když ji jako malý hodil připečený chleba i přesto, že byl kvůli tomu zpráskán matkou. Je odborníkem na boj tělo na tělo a umí se výborně maskovat díky procvičování na dortech.

Haymitch je poslední žijící výherce Hunger Games z dvanáctého kraje. Neuvidíte ho jinak, nežli užralého a s další láhví v ruce. Jako bývalí výherce má za úkol trénovat a pomoci Katniss a Pettovi k výhře.

Kdybych měla vyjmenovávat všechny postavy z knihy, byly bychom tu do konce světa. Každý si příjde na své, začne fandit někomu jinému. I já jsem se při čtení prostřídala v postavách, kterým fandím. Hlavně u jedné.

Hunger Games

Lidé se bouřili, byly války, ale nakonec se Kapitolu povedlo všechny zklidnit. Země byla rozdělena na kraje, čím dál jsou od Kapitolu, tím jsou chudší. V minulosti bylo krajů třináct, avšak poslední se vzbouřil proti Kapitolu a ten jej vyhladil, dodnes na místech kde stál tento kraj najdete doutnající půdu, která všem připomíná co se stane, když se vzbouří. Jako nástroj na ukázku moci Kapitol vymyslel Hunger Games, televizní reality show, do které jsou každý rok vybráni dva zástupci každého kraje. Chlapec a dívka ve věku 12 až 18 let. V uzavřené aréně se vypustí soutěžící a mají za úkol se zabíjet až do chvíle, kdy zbude poslední soutěžící. Vítěz.

Překlad

Překladu nemám co vytknout, snad jen jedinou věc. Nesnáším počešťování a hlavně u jmen. Jméno Hurikán mi vždy přímo bilo do očí, měla jsem u toho chuť vždy zmučeně zaúpět. Chápu proč to překladatel udělal, ale prostě to bylo do očí. Všechna ostatní jména byla v originále a najednou česká verze jednoho. Musím se přiznat, že poprvé jsem si ani nevšimla, že je to jméno. Nehodilo se mi do kontextu věty, ale přešla jsem to mávnutím ruky, až poté mi došlo, že je to jméno. U některých knih mi to nevadí, ale v tomhle případě je to divné.

Hodnocení

Stále jsem odkládala přečtení knihy, ale nakonec jsem se i já přinutila k tomu, abych dala téhle trilogii šanci. Velký podíl na tom má i blížící se premiéra filmu, na který jsem byla rozhodnuta jít snad od začátku, kdy jsem se to dozvěděla.
Přesto jsem měla obavy z toho, jak na mě kniha zapůsobí. Opravdu bude tak dobrá jak se píše, nebo se mi nebude líbit?
Prvních pár desítek stran jsem trochu trpěla, moc mě to nebavilo, nudila jsem se, někdy jsem sama sobě nadávala, jak jsem do tohohle mohla jít.
Vše se změnilo ve chvíli, kdy jsme se ocitly v aréně, začala jsem si to užívat a pociťovala jsem přívaly emocí, které jsem si myslela, že snad ani nemám. Držela jsem Katniss palce když po ní někdo šel, ani nedutala, když byla ona ticho a zapomínala dýchat ve chvílích, kdy jsem nevěřila vlastním očím a jen se modlila proto, aby se jí nic nestalo. Musím říct, že něco takového se mi snad stalo dokonce i poprvé u knihy.
Prošla jsem si u knihy několika chvílemi, kdy jsem si řekla stop, dál nečtu, protože jsem šílený strach z toho, co bude dál. U některých scén jsem měla na krajíčku a proklínala autorku, jak tohle mohla udělat.
Dokázala jsem se ztotožnit s Katniss, chtěla bych být jako ona, chtěla bych ji znát, protože byla ztělesněním hrdinky, kterou bych chtěla být já a navíc mě s ní spojovalo to, co dokázala udělat pro svou sestru. Já bych pro tu svoji obětovala i život.
Nesnášela jsem a přitom fandila Peetovi. I když nebyl hrdinou v pravém slova smyslu, dokázal si mě získat tím, jak se choval, i když jsem ho v některých chvílích chtěla vykastrovat a zabít.
V téhle době je těžké najít knihu, která by byla originální. Tahle je jedno z nich. Rozhodně ji doporučuji všem lidem jakékoli věkové kategorie. Neměli by jste si ji nechat ujít, kniha je to opravdu čtivá a zajímavá.

Knize dávám 4 hvězdičky s vědomím, že druhý díl mě snad nezklame a já mu dám o tu jednu hvězdičku víc. Ta jednu mínus je hlavně za Hurikána. :D

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte o ni zájem, můžete si ji objednat buď přímo na stránkách nakladatelství Fragment nebo na arara.cz.