neděle 3. června 2012

RC review: Lovkyně snů - Procitnutí


Autor: Lisa McMann
Překlad: Čeněk Matocha
Originální název: Wake
Série: Lovkyně snů
Díl: 1.
Žánr: Paranormálno, romantické
Počet stran: 215
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2011
Anotace: Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...

Sny

Janie je hlavní hrdinkou knihy. Jejím darem a zároveň prokletím je to, že se cizím lidem propadá do snů. Nemůže to nijak ovládat a nikdy přesně neví, když to příjde. V životě to nikdy neměla lehké. Má matku, která je naprosto k ničemu a sama vydělává nějaké ty peníze navíc. Díky tomu si mě získala, celou knihu jsem ji litovala, ale přesto jsem jí byla naprosto ohromená. Kdybych na tom byla jako ona, nejspíš bych už dávno byla zavřená v blázinci a nebo v kriminále. Má sny, které by si chtěla splnit. Udělat vysokou školu, najít si lásku, zaměstnání a navíc pomoci své matce.

Cabel je starší než Janie, ale chodí s ní do třídy a to proto, protože propadl. Nikdy nebyl nijak úžasný, ale v jedné jediné chvíli se změnil na někoho úplně jiného. Nové oblečení, účes, auto, styl. Po většinu knihy je tajemný jak hrad v Karpatech, takže jsem měla menší problém s tím, co si o něm myslet. Přišel mi sympatický a takový dobře odlišný od jiných knižních hrdinů, ale byla jsem z něj na trní. Stejně jako Janie si toho prožil hodně. Od jedné části knihy jsem byla naprosto ohromena a začala jsem ho mít konečně úplně ráda. Jenom s jedním jsem měla problém, jeho jméno jsem pořád četla jako Kabel, takže jsem před očima vždy viděla kabel od televize (nebo něčeho jiného) s nožičkami a ručičkami. Ale to jen tak pro zajímavost. Doufám, že jsem nebyla jediná.

Noční můry

Určitě znáte ty sny, ve kterých vás někdo honí, někdo vás zabijí, nebo něco podobného. Alespoň jedna noční můra se někdy zdála každému z nás, ale dokážete si představit, že by jste neprožívaly své noční můry, ale někoho jiného. Proč začínám o noční můře, prostě proto, protože je v tomhle příběhu podstatná.
Sny jsou podle vědců odrazem našeho podvědomí, ukazují se v nich naše největší obavy, vzpomínky a někdy i kousky z budoucnosti. Přestože se o snech snaží vědci dozvědět co nejvíce, jsou stále stejnou záhadou, jakou vždy byly.
Lisa McMann vsadila na tajemnost snů a dokázala vymyslet příběh, který by se vymykal všemu ostatnímu.

Překlad

Kniha se odlišuje už jen stylem psaní, nenajdete v ní dlouhé popisy, souvětí na několik řádků, hustě popsané stránky. Je psaná jednoduchým stylem, který nemusí každému sednout. Stejně jako přítomný čas, ve kterém je kniha psaná.

Hodnocení

Na knihu jsem se těšila. Četla jsem na ni jak dobré, tak i horší recenze, ale není nad to si udělat vlastní názor. Autorka vsadila na něco neokoukaného, tajemného samo o sobě. Sny jsou součástí každého z nás a přesto jim nikdo z nás pořádně nerozumí.
Díky knize jsem začala přemýšlet i nad tím, že vlastně moje rodina, ačkoliv na ni nadávám, není zase tak moc spatná. Vždy může být hůř. Vaše matka může být alkoholička, na drogách, nebo naprostý ignorant, kterého by nezajímalo ani to, že jste si něco zlomili.
Někomu může dělat problém začátek, ve kterém se objevují flashbacky, ve kterých se můžete trochu ztratit. Přesto já sama jsem s tím neměla problém, ačkoliv jsem se toho bála. Do knihy jsem se prakticky ihned začetla a měla jsem ji přečtenou za dvě hodiny.
Některým lidem nemusí sednout ani styl, jakým je kniha napsaná, ale to jsem tu už rozebírala. Já jsem s ním neměla problém, jen jsem se na začátku trochu podivila, že je to tak divně, ale pak jsem to ani nevnímala.
U knihy není problém s tím, komu by ji doporučila, ale spíš s tím, komu bych ji nedoporučila. Rozhodně nejde o špatnou knihu, užívala jsem si ji, líbila se mi. Chytla mě za srdce. Neměla jsem ráda chvíle, kdy jsem od ní musela odejít. Těšila jsem se na to, co bude v následující kapitole. Na všechno nové, co Janie zjistí.
Zkrátka a dobře, kniha se nebude líbit všem, ale kdo si ji přečte, tak neprohloupí. Jen na ni musíte mít takovou náladu, u které pochopíte, co vám kniha chtěla říct a dokážete si ji užít.

Knize dávám 5 hvězdiček. Famfáry hrají. Tahle kniha si ten plný počet zaslouží. Těším se na další díl a doufám, že mě nezklame.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte o ni zájem, můžete si ji objednat buď přímo na stránkách nakladatelství Fragment nebo na arara.cz.

zdroj obrázků - http://weheartit.com/

2 komentáře:

  1. Tiež som čítala mnoho rôznych recenzii, ale po prečítaní tvojej jej hádam dám šancu.:)

    OdpovědětVymazat
  2. Ja som sa na ňu moc tešila, ale nakoniec ma trošku sklamala. Pre mňa tam nebola dostatočná zápletka, bola taká nudná. Sny sa mi samozrejme páčili a tiež keď sa Janie prehupla do nejakej nočnej mory a Cabel mi bol od začiatku sympatický...a nevolala som ho Kábel 8D
    Knihe som dala 3 hviezdičky - neľutujem, že som si ju prečítala, ale až tak ma neohromila...ale druhý diel tak to je už iné 8D tam to bolo viditeľne lepšie u mňa 8)

    http://readandwatchlikeme.blogspot.sk/2012/05/v-zajati-snov-precitnutie-1.html
    http://readandwatchlikeme.blogspot.sk/2012/05/v-zajati-snov-zatmenie-2.html

    OdpovědětVymazat