pondělí 11. června 2012

RC review: Paranormálové - Zlodějka duší


Autor: Kiersten White
Překlad: Emílie Harantová
Originální název: Paranormalcy
Série: Paranormálové
Díl: 1.
Žánr: Paranormální fantasy
Počet stran: 339
Nakladatelství: Fortuna Libri
Rok vydání: 2011
Anotace: Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch – paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život…



UPÍŘI
Vidím věci, které ty nevidíš.
VLKODLACI
Vypátrám věci, které tě pronásledují.
VÍLY
Ochráním tě.
VODOUŠI
...Ale teď tě neochráním ani já.

Změna

Evie nikdy nebyla jako její vrstevníci. Nikdy nechodila do normální školy, neměla svoji vlastní zamykací skříňku a nebyla ani na jednom školním plese a aby toho nebylo málo, její nejlepší kamarádkou je mořská panna Lish a už ve svým sedmnácti letech pracuje pro organizaci MAZP, v nichž jsou její zaměstnanci zároveň i rodinou. Do MAZP se dostala prakticky ihned, jakmile se ukázala její schopnost, díky níž vidí paranormály v jejich skutečné podobě a ne v té maskovací. Díky tomu taky prakticky ihned pozná Lease, když ho uvidí v kanceláři s obličejem Raquel.Jenže to není její největší problém. Paranormálové začínají hojně umírat a to co je zabíjí se extrémně nebezpečné a nikdo neví, kdo nebo co to je, ale vše ukazuje na to, že to má něco společného s Evie. Ta musí nejen hledat odpovědi na své otázky, ale i řešit své vztahy se hned dvěma paranormály.


Paranormální paranormálové

Mezi lidmi se to hemží vlkodlaky, upíry, vílami, vodouchy a dalšími paranormálními bytostmi. Žijí mírným a nepozorovaným životem a za normálních okolností by jste nepoznaly, že máte co dočinění s nějakou příšerou. Jejich lidská maskování jsou opravdu dobrá, ovšem pod nimi by jste člověka našli jen s obtížemi.
Pokud vám připadají upíři sexy, určitě by vás nepotěšilo vidět jejich pravou tvář. Pod nádhernou slupkou se totiž skrývá jen rozkládající se mrtvola, která má ke kráse daleko. Jejich pravá těla totiž vypadají přesně tak, jak by vypadala, kdyby byly mrtví.
Pokud máte slabost pro čarodějnice, určitě se vám bude zamlouvat jejich způsob žití. Můžete si ho vyzkoušet sami, pokud jste malé dítě a dostanete se k jezeru, které nějaká obývá. Ovšem nezaručuji, že se ještě někdy vrátíte.
A víly, nádherné a milé? To ani omylem. Jsou to prospěchářské potvory, které by vás nechali zabít, kdyby se jim to hodilo, nebo jim to zachránilo zadek.

Ovšem i tyto bytosti se snaží krotit. Jakmile udělají něco, co by mohlo být nápadné i lidem žijícím v nevědomosti, dostanou na kotníky náramek, který je za každou špatnost potrestá a rozhodně ne moc hezky.

Překlad

Překlad knihy byl opravdu největším kamenem úrazu, co se týče kvality knihy.
Samotný překlad knihy se mi líbil, hlavně názvy kapitol, ovšem hodně mě iritovaly černé chyby v textu. Jistě, nikdo není dokonalý, ani já nemám vše napsané naprosto správně, ale tohle bylo prostě něco. Já osobně nepatřím k těm, kteří sledují ostřížím zrakem každou hrubku v knize, často si ani nevšimnu, že tam nějaká je a když už, je jich jen minimum, ovšem taky tomu bylo naopak. Mnohdy jsem měla problém s tím přijít na to, co tím chtěla překladatelka říci.
Jen takový můj postřeh. Všiml si někdo, že Lease se v originálu jmenuje Lend? Koho sakra napadlo mu to jméno měnit?

Hodnocení

Kniha rozhodně zaujme a to nejen svou obálkou, ale i příběhem, který je svým způsobem opravdu originální. Kniha je napsaná s lehkostí, vtipné chvíle střídají ty akčnější či romantické. Takže si na své příjde opravdu každý.
Hrozně jsem uvítala fakt, že poprvé za hodně dlouhou dobu jsem byla upřímně překvapená z každého zvratu, který se v knize stal. Autorce se rozhodně musí dát palec nahoru za to, že dokázala vymyslet knihu, která má promyšlený děj a nepředvídatelná.
Postavy si mě dokázaly získat, Evie tím, že nejdřív jednala a pak přemýšlela a byla vším nadšená. Bylo to místy dosti nakažlivé. Reth si mě získal už jen tím, že byl takový, jaký byl. Doufám, že v dalších dílech – pokud třeba jen v jednom nebude, půjdu zabít autorku – si zachová svoji povahu a nestane se z něho slaboch. Je naprosto úžasným záporákem. I když přiznávám, že postava víly alias víláka – jak jinak ho mám nazvat? – mi přišla trochu divná. No a abych nebyla nevděčná, Lease si mě také dostatečně získal, i když jsem jej měla na začátku trochu raději, ale to je můj problém.
I přes překážky v podobě horšího překladu se kniha četla opravdu dobře. Měla jsem ji přečtenou téměř okamžitě a ještě nějakou dobu o ní přemýšlela.
Na knize je také zajímavé to, jak je ukončená. Na konci dílu se vyřeší problém se vyřeší hlavní zápletka a tak je jasné, že nový díl se rovná novému příběhu. Na což se já osobně těším.

Knize dávám 4 hvězdičky, jelikož mě zaujala. Myslím, že nebude problém si domyslet, za co je ta jedna dolů.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte zájem o její koupení, můžete si ji objednat přímo na stránkách nakladatelství - ZDE.

Zdroj obrázků - http://weheartit.com/

Žádné komentáře:

Okomentovat