sobota 2. června 2012

RC review: Percy Jackson - Zloděj blesku


Autor: Rick Riordan
Překlad: PhDr. Dana Chodilová
Originální název: Percy Jackson 1 The Lightning Thief
Série: Percy Jackson
Díl: 1.
Žánr: Fantasy
Počet stran: 400
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2009
Anotace: Jmenuji se Percy Jackson. Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu. Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr. Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia. Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi? Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!

Zloděj blesku

Percy je dvanáctiletý kluk, který byl už hodněkrát vyhozen ze škol, které navštěvoval. Trpí hyperaktivitou a dyslexií. O prázdninách bydlí u své matky a smrdutého otčíma Gabea. Že je poloktevný se dozví poté, co ho na školním výletě napadne jeho učitelka matematiky, která se znenadání promění na příšeru z řeckých bájí. Celou knihou nás provází právě pohled Percyho, který je velmi všímavým a na svůj věk i docela vyspělí.

Grover je Percyho nejlepší přítel, který je tak trochu satyr. Je ochráncem Percyho, ale většinou to dopadá tak, že Percy zachraňuje spíš jeho. Je trochu blázen a jeho největším snem je stát se tím, čím jeho předci. Jeho oblíbenou činností je kousání a poté i snězení plechovek od coly. Upřímně jsem ho měla od začátku knihy nejraději.

Annabeth je dcerou bohyně Athény. Je chytrá a inteligentní, díky tomu zachránila svým přátelům nejednou krk.

V knize se díky jejímu spojení řeckých bájí s moderním světem objevuje spousty řeckých bohů a příšer. Za zmínku stojí zejména: Zeus, Poseidón, Hádes, Hermes, Afrodita, Minotaurus či Medúza.

Bohové v Americe

Jak už je asi jasné, řečtí bohové se v této knize přestěhovali do Ameriky. Přizpůsobili se dnešnímu fungování světa a žijí v souladu s ním. Přesto si zachovali vše, co měli v dobách starověkého Řecka.
Přestože se leckdo může bát, jak může dopadnout tohle spojení, Ricku Riordanovi vyšlo na jedničku. Rozesmál mě vchod do Hádesova říše i ten na Olymp. Ale myslím si, že jinak by to snad ani nešlo.
Tohle spojení se prostě povedlo.

Filmová vs. Knižní verze

Pokud patříte, stejně jako já, k těm, kdo se s Percym poprvé setkali ve filmové podobě, myslím, že kniha pro vás bude překvapením. Filmová podoba je sice chválena a já se netajím tím, že ji miluji, ale přesto není to stejné jako kniha. Takže pokud si chcete přečíst tuhle série, rozhodně první díl nepřeskakujte. Také jsem přemýšlela, jestli to vůbec stojí zato, ale kdyby jste ji vynechali, udělali by jste chybu. Ve filmu jsou totiž nejen vynechané knižní scény, ale i pár takových, které byly přimyšleny a v knize je nenajdete.
Ale upřímně, kdo by odolal Loganu Lermanovi?

Styl psaní

Jen pro pořádek, knižní překlad se mi líbil.
Na knize jde vidět, že je převážně pro mladší čtenáře, protože styl popisování a samotného psaní je velmi jednoduchý a místy také předvídatelný. Přes to všechno kniha zaujme svou vtipností a výroky hlavních hrdinů a vlastně i samostatné představy Grovera kousajícího plechovku.

Hodnocení

Percy Jackson: Zloděj blesku rozhodně patří mezi knihy, které mají velký potencionál a díky tomu se staly světovými bestsellery. Má vše, co by měla správná kniha mít, dobrou zápletku, pomalé rozřešení a navíc dobře zpracovaný nápad. Proto zaujme i ty, které nejsou ve věkové skupině lidí, pro které je tato kniha psána přednostně.
Myslím, že nemusím dlouhodobě psát o obalu knihy, který je podle mého názoru opravdu hodně povedený a navíc jeden z mála, které se povedly a nejsou originální. Jak jsem již několikrát psala, mám slabost pro knihy, které házejí odlesky, nebo se nějak třpytí. Přebal téhle patří k nim. Proto tuto sérii v knihkupectví nemůžete přehlédnout.
U této knihy je potřeba se moc nezajímat maličkostmi, které v ději nesedí a užívat si scény co nejvíce.
Mám ráda knihy, které jsou sice nějakým dílem série, ale jsou ukončeny. Zloděj blesku takový z poloviny je. Zloděj Diova blesku se našel a byl potrestán, ovšem ve vzduchu jsou cítit další dobrodružství, které naše hrdiny čeká.
Knihu můžu doporučit lidem všech věkových kategorií. Ti starší z vás se možná budou trochu nudit, ale užívejte si samotné scény, tak jako by jste byly dítě a užijete si zápletku.
A na konec, pokud vás kniha na začátku nechytne, nevzdávejte se. Prvních pár desítek knih bylo rozjezdových a poté se děj alespoň v mezích rozjede. Poté vás to začne bavit.

Knize dávám 2 hvězdičky s vědomím, že další díly budou kvalitnější a já jim budu moci bez přemýšlení dat lepší ohodnocení.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte o ni zájem, můžete si ji objednat buď přímo na stránkách nakladatelství Fragment nebo na arara.cz.

Žádné komentáře:

Okomentovat