úterý 5. června 2012

RC review: Hunger Games - Vražedná pomsta


Autor: Suzanne Collins
Překlad: Zdík Dušek
Originální název: The Hunger Games: Catching Fire
Série: Hunger Games
Díl: 2.
Žánr: Dystopie, sci-fi
Počet stran: 336
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2010
Anotace: Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje!
Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

A je to tady!

Katniss se po prvních Hladových hrách hodně změnila. Dospěla a stala se odolnější osobou. Ovšem pobyt v aréně v ní zanechal značné stopy a to jak fyzické, tak i psychické. Stala se jinou, nedostupnější osobou. I přestože se její rodina díky vítězství v Hladových hrách už nemusí bát toho, že by neměli z čeho žít, Katniss stále chodívá lovit do lesů a nosí ostatním lidem své úlovky. I přestože jsem měla Katniss v prvním díle ráda, v tomhle jsem ji začala trochu nenávidět. Připadalo mi, že se až moc změnila a navíc se mi nelíbilo to, jak se chovala k Peetovi.

Peeta, myslím, že o něm nemusím psát vůbec nic nového. Stále si udržel status mé oblíbené postavy. A možná i díky tomu, že mi ho v tomto díle bylo líto, jsem ho začala mít ještě raději.

V knize se samozřejmě ukáže spousta dalších postav. Jak nových, tak i starých známých. Ale protože bychom tu byly ještě hodně dlouho, vybrala jsem jen ty, kteří si mě nějak získaly a to v jakémkoli smyslu. Haymitchova minulost v hrách se konečně ukáže. Díky tomu zjistíte, proč se stal opilcem. Hurikán v tomhle díle získal bohužel větší prostor, což mě neuvěřitelně štvalo. Já ho prostě nemám ráda. Ovšem i kdybych nesnášela Hurikána jakkoliv moc, stejně ho mám raději než prezidenta Snowa, který se v této knize poprvé objevuje a to kvůli tomu, aby Katniss vyhrožoval. Cinnu, návrháře rób pro Katniss si také zaslouží, aby tu byl jmenován. Měla jsem ho ráda již od první chvíle, kdy se objevil. V tomto díle ukáže otevřeně světu, na které straně stojí, což ho bohužel bude stát život. No a jako poslední stojí za zmínku Finnick, který vyhrál jedny z předešlých hladových her a stal se nejmladším vítězem v jejich historii. Líbila se mi na něm jak jeho povaha, tak i jeho životní příběh.

Zbrojení

Obyvatelé Panemu začínají zbrojit. Katnissino gesto s bobulemi na konci Hunger Games byl jimi vzat jako akt vzpoury a Kapitol udělá vše pro to, aby byla nevole zastavena. A k tomu je potřeba Katniss. Té nezbývá než ukázat celému světu, že to tak nebylo.
Blíží se 74. ročník Hanger Games, který bude speciální, jde totiž o v pořadí třetí Čtvrtohry, které. Katniss s Peetou se chystají na svoji novou roli trenérů splátců. Ovšem najednou je vše jinak. Po dokončení turné vítězů po všech krajích Panemu je vyhlášeno to, na co se čekalo. Jaké budou Čtvrtohry tentokrát. A najednou se vše komplikuje.

Překlad

Po prvním díle si na styl psaní zvyknete. Překlad je velmi povedený, místy vtipný a trefný. Psaní v přítomném času nijak neničí zážitek z knihy. Na počeštěná jména postav si zvyknete, takže vám nebudou nijak vadit.

Hodnocení

Musím se přiznat, že kniha mě na začátku stejně jako první díl moc neuchvátila. Zdál se mi takový nijaký a nudila jsem se při něm. Přesto jsem četla dál a nakonec jsem se dočkala toho, na co jsem čekala. Při čtení jsem pociťovala snad všechny možné pocity, od radosti do naštvání. A dalo by se říci, že vše začalo ve chvíli, kdy přišel do domu Katniss prezident Snow.
Na dílu bylo vidět, že série se pomalu ale jistě mění. Tento díl byl zajímavější, drastičtější a krutější. Díky autorce se v něm podíváme na zoubek jádru společnosti, přijdeme na všechny její trhliny a slabiny.
Stejně jako u prvního dílu jsem měla pár chvil, ve kterých jsem si říkala, že už dál nečtu, že to prostě neunesu. Bála jsem se toho, jak to bude dál pokračovat a jak to vůbec skončí. Přesto jsem ale zvědavost ukojit musela.
Kniha přečtete i za jeden den, pokud máte dostatek času a nikam nespěcháte. Já sama jsem měla problém se od ní odtrhnout a i díky tomu jsem neodolala a ihned po dočtení jsem utíkala (a není to obrazně řečeno) pro poslední díl.

S klidem v duši dávám knize 5 hvězdiček, protože si je zaslouží.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

Pokud knihu nevlastníte a máte o ni zájem, můžete si ji objednat buď přímo na stránkách nakladatelství Fragment.

zdroj obrázků - http://weheartit.com/

2 komentáře:

  1. ahojky začalo 4.kolo soutěže o nejlepší film tak si začni shánět hlasy :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, zase se varcím k blogu, můžeme být affs?

    OdpovědětVymazat